سنگر محله

هفته نامه تربیتی-مسجدی
آخرین شماره‌های نشریه
  • ۹۸/۰۶/۳۰
  • ۹۸/۰۶/۱۷
  • ۹۸/۰۶/۰۹
  • ۹۸/۰۶/۰۲
آخرین نظرات و پیامک‌ها

  • ۰
  • ۰

مصاحبه با حجت‌الاسلام و المسلمین اسدالله کبریایی، امام جماعت مسجد شفایحیائیان

اشاره: مسجد نُقلی ولی باصفای شفایحیائیان وقتی با امام جماعت خون‌گرم و صمیمی همراه می‌شود، انسان را جذب می‌کند که گاه از محله‌های دور خودش را به این مسجد برساند و بخواهد یک مصاحبه مفصل از حجت‌الاسلام کبریایی بگیرد. حالا این مصاحبه انجام شده- و برای اولین بار- با قلم خود ایشان به رشته تحریر آمده است. امیدواریم این تجربه جدید برای شما هم شیرین باشد.

سنگر محله: حاج آقا برایمان از اهمیت مسجد ‌بگویید؟
خداوند در آیه «و ان المساجد لله» می فرماید مساجد از آن خدا است برداشت منطقی از این کلام یعنی اینکه مسجد خانه خداست با توجه به اینکه شرف المکان بالمکین– شرافت مکان به شرافت شخص حاضر در آن مکان بستگی دارد- استفاده می‌شود که چون خدا از همه شریف‌تر پس شریفترین خانه هم خانه خداست. علاوه بر شریفترین مکان بودن، مسجد مهمترین مکان هم هست زیرا بر اساس آموزه های اسلامی مسجد محل عبادت، تعلیم و تربیت و رسیدگی به نیاز نیازمندان است که تمام این کارها از محبوبترین اعمال نزد خداوند است لذا مسجد هم شریف است و هم مهم است و هم مفید.
سنگر محله: حاج آقا مسجد در چه صورت می‌تواند واقعا سنگر باشد؟
سنگر یعنی جایی که انسان را و یک مجاهد فی سبیل الله را از آسیب های واقعی یا احتمالی، در امنیت قرار می‌دهد. مسجد از سه جهت کاربرد دارد که هریک به نوعی آسیب‌ها را از مسلمانان دور می کند 1- مسجدی که محل رفع شبهات و مجهولات اعتقادی و دینی مسلمان باشد و او را به سرچشمه معرفت و هدایت واقعی برساند می‌تواند سنگری باشد که او را از آسیبها و شبه های اعتقادی نجات داده و ایمن بدارد. 2- اگر مسجد موجب شود تا انسان به عبادت واقعی خدا بپردازد و به وسیله آن عبادت، از آتش مجازات و قهر سرکشی انسان، نجات پیدا کند می‌تواند سنگری برای نجات از آسیب های جهنم و عذاب‌ها باشد.3- اگر مسائل اجتماعی و مورد نیاز مردم مسلمان در جایی مسجد طرح شده و به آن رسیدگی شود اعم از اینکه این مشکلات معنوی یا مادی باشد و روح همکاری و همیاری را بین مردم گسترش دهد، این مسجد موجب می‌شود تا مردم از فقر و فلاکت در امان بوده و از وارد شدن آسیب‌های اجتماعی در امان بمانند.
سنگر محله: حاج آقا ارتباط شما با بسیجی‌ها چطور است؟
موجب افتخار من است که از سال 1358 بسیجی هستم در مسجد هم خادم بسیج و بسیجیانم به اهداف بسیج ایمان دارم آنان را مانند برادران و فرزندانم دوست دارم.
سنگر محله: حاج آقا از وظایف مسجدی‌ها بگویید؟ امام جماعت، هیات امنا، بسیجیان و فعالان و حتی همه نمازگزاران و مردم؟
وظایف افرادی که ازآنها نام برده اید به دو دسته تقسیم می شود یکی وظایفی که هر مسلمان باید در طول روز به آن عمل کند که این بخش را مسجدی‌ها باید کاملا و با ایمان کامل به انجام برسانند بخش دوم وظایف مسجدی‌ها داشتن تقوایی بیش از تقوی یک مسلمان معمولی است. مسجدی‌ها در میان مردم یک جایگاه ارزنده دارند امام جماعت با یک روحانی غیر امام جماعت فرق میکند، او باید دائما در حال عدالت باشد، هیات امنا با یک کاسب و ادارای یا یک معتمد محل فرق می کند زیرا او خادم مسجد است یک خادم مسجد باید علاوه بر صفات و وظایف عمومی یک صفات ویژه هم داشته باشد که نشانگر رسوخ ایمان و احترام به صاحب خانه در دل او باشد. بسیجی‌ها هم علاوه بر وظایف یک مسلمان معمولی و یک خادم مسجد باید ویژگی‌های یک مجاهد و رزمنده فی سبیل الله را هم داشته باشد و مانند علی علیه السلام باشند.
سنگر محله: حاج آقا به مسجد خود چه نمره‌ای می‌دهید؟
به همه مسجدی‌ها تک به تک! مسجد تراز اسلامی مشخصه هایی دارد که مسجد شفا یحیائیان- با توجه به اینکه محل دارآمدی ندارد- آنها را داراست. به طور اختصار، می‌شود گفت که علی رغم اینکه محله خیابان مجاهدین و خیابان ایران بافتی مذهبی دارد و هیات‌های مذهبی بسیار زیادی دارد، لکن ماموریت‌های مسجد خاص است لذا تمام مراسم مورد نیاز مردم محل، را تامین میکند نماز جماعت سه وعده، مراسم در تمام ایام هفته، مراسم ویژه در مناسبت‌های ملی و مذهبی، بسیج فعال، اهدای کمک در قالب بسته‌های غیر نقدی به نیازمندان، کمک به بیماران، جمع‌آوری بیشترین میزان کمک به آسیب دیدگان از بلاهای طبیعی در کشور و خارج از کشور در حد مطلوب‌ترین جایگاه در منطقه، اعزام اتوبوس به نماز جمعه، حضور چند تن از روحانیون ارجمند ثابت در بین نماز گزاران، از جمله فعالیت‌های در خور توجه مسجد است که دادن نمره را به عهده خوانندگان می‌گذاریم.
سنگر محله: حاج‌آقا شما انتقادپذیر هستید؟
با توجه به اگاهی نسبی بنده از سرچشمه معارف دینی و مناسبات اجتماعی و مطالعات دانشگاهی و حوزوی و تجربیات سی ساله و عمر پنجاه ساله هنوز خود را یک شاگرد مکتب دین و عقل و مومنین می دانم که اگر پیشنهادی معقول باشد از آن استقبال می‌نمایم.
سنگر محله: نقاط قوت و ضعف مسجد شما چیست؟
نقاط قوت آن بشرح ذیل است: 1- حضور گسترده و پرشور مردم در نماز جماعت 2- حضور افراد تحصیل کرده و جوان در بین نماز گزاران 3- قرار داشتن در خیابان اصلی4- نبود مسجد در اطراف آن – میدان شهداء تا میدان بهارستان 5- وجود 6 آموزشگاه تحصیلی و 2 بیمارستان و دو وزارت خانه و یکی از قوای سه گانه کشور -مجلس – در همسایگی مسجد. نقطه ضعف فضای ناکافی و کوچک مسجد است.
سنگر محله: حاج آقا برای مسجد چقدر وقت می‌گذارید؟
حدودا روزی پنج ساعت از بهترین ساعات عمرم صرف مسجد می‌شود.
سنگر محله: برای محل چه برنامه‌ای دارید؟
در نظر داریم با توجه به مصادف شدن لحظه تحویل سال 1393 در شب جمعه، مراسم تحویل سال را بعد از نماز عشاء در مسجد برگزار کنیم که امیدواریم مردم استقبال کنند. به علاوه چند نامه به رئیس جمهوری نوشته‌ام و درخواست خرید ملک مجاور مسجد را داده ام تا فضای مسجد بنا بر تقاضای مردم گسترش یابد. از شهرداری هم خواسته‌ام اقدام کنند که این امر منوط به روشن شدن وضعیت طرح جدید ساختمانهای جانبی مجلس شورای اسلامی است که در حال ساخت و ساز می باشد. از مجلس شورای اسلامی هم بدلیل همسایگی و حضور نمایندگان مردم در مسجد و رسیدگی به حال آنها تشکر می‌کنم.
سنگر محله: حاج ‌آقا سنگر محله را چقدر مفید می‌دانید؟
نشریه سنگر محله را خوانده‌ام مطالب بسیار خوبی دارد مطالبش هم متنوع است هم در امور فردی و خودسازی، هم در مورد مسائل سیاسی و هم در مورد مطالب دینی مطلب دارد بسیار خوب است.
سنگر محله: توصیه‌تان برای سنگر محله چیست؟
صفحه‌بندی و دو صفحه‌ای شدن در قطع A4 به نظرم مناسب‌تر است.
سنگر محله: توصیه شما برای همه مخاطبین سنگر چیست؟
نماز اول وقت بخوانند قرآن را روان بخوانند و لحظه‌ای از گفتمان رهبری عقب نمانده یا از آن سبقت نگیرند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی