سنگر محله

هفته نامه تربیتی-مسجدی
آخرین شماره‌های نشریه
  • ۹۸/۰۶/۳۰
  • ۹۸/۰۶/۱۷
  • ۹۸/۰۶/۰۹
  • ۹۸/۰۶/۰۲
آخرین نظرات و پیامک‌ها

  • ۱
  • ۰

گفتگو با حاج محسن قرائتی درباره برنامه‌های مسجد

پیش‌نوشت: سنگر محله گفتگویی را براساس اندیشه حجت‌الاسلام محسن قرائتی درباره برنامه‌های مسجد ترتیب داده است. به ضیافت اندیشه درس‌هایی از قرآن برویم.

سنگر محله: حاج آقا! نشریه ما درباره سنگر محله، مسجد است. درباره برنامه‌های مسجد به مهمانی قرآن برویم؟

برنامه‌های مسجد باید زنده شود. مسجد باید جوری باشد که قرآن می‌گوید. دو رقم مسجد داریم. مسجد زنده و مسجد مرده. بعضی مسجدها مرده‌اند! آدم‌های پول‌داری هم در آن هستند، اما مرده‌اند. بعضی مسجدها هم زنده‌اند. قرآن درباره مسجد زنده می‌گوید: «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ وَ سَعی فی خَرابِها أُولئِکَ ما کانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوها إِلاَّ خائِفینَ لَهُمْ فِی الدُّنْیا خِزْیٌ وَ لَهُمْ فِی الْآخِرَه عَذابٌ عَظیمٌ» (بقره/114) مسجد زنده مسجدی است که کفار و منافقان نمی‌توانند وارد آن شوند مگر با ترس و لرز، یعنی اگر مسجد طوری بود که وقتی آدم‌های نااهل وارد آن می‌شوند وحشت می‌کنند (منافقان و کفار) معلوم می‌شود که این مسجد زنده است. مثل ستاد فرماندهی کل قوا، یک کسی که می‌خواهد آن‌جا برود، برود می‌ترسد. 

سنگر محله: حاج آقا! علامت مسجد زنده، به ویژه تو شهر ما چیه؟

علامت مسجد زنده این است. باید جوان‌هایش زیاد باشد. مسجد زنده آن است که افراد فاسد وقتی از کنار آن رد می‌شوند، بگویند: این‌جا مسجد است! هزار تا جوان انقلابی این‌جاست! معلوم می‌شود این مسجد زنده است. اگر کار خلافی کردیم، کله‌مان را می‌کنند. مگر می‌شود این جنس را در این‌جا فروخت، این‌جا بغل مسجد است! باید مسجد جوری باشد که جلوی هرزه‌گی‌ها و فسادها گرفته شود. مسجد باید خواب را از چشم دشمن ببرد.

سنگر محله: حاج آقا! برنامه‌های مسجد چگونه باید باشد؟

آیه داریم: «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ» ظالم‌ترین آدم‌ها کسی است که نمی‌گذارد یاد خدا در مسجدها گفته شود «وَ سَعی فی خَرابِها». «ظالم» نگفته، فرموده: «أَظْلَمُ» یعنی ظالم‌ترین. بدترین ظلم این است که کسی تلاش کند مسجد خراب شود. چگونه؟ به این‌که نمازش را طول بدهد، مشتری‌ها کم می‌شوند. برنامه‌های مسجد جوری باشد که به جوان‌ها بها ندهند، به نوجوان‌ها بها ندهند. هر رقم برنامه‌ریزی در مسجد کنند که مشتری حضور خانم‌ها در مسجد نباشد...

سنگر محله: یعنی حاج آقا! واقعا برای مسجد رفتن زن‌ها هم بایدبرنامه‌ریزی کرد؟

 بله. قرآن می‌فرماید: زن‌ها بروند نماز جماعت. چون در قرآن دو تا آیه داریم: یک‌جا می‌فرماید: «وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعینَ» (بقره/43) یک‌جا می‌فرماید: «وَ ارْکَعی مَعَ الرَّاکِعینَ» (آل عمران/43)، «وَ ارْکَعُوا» یعنی مردها، «وَ ارْکَعی» زن‌ها بروند نماز جماعت. زن باید مسجد برود. اصلا در مدینه زن‌ها می‌رفتند مسجد و در آن‌جا نماز جماعت می‌خواندند. برای این‌که موقع خروج با مردها مخلوط نشوند، از در دیگری خارج می‌شدند به نام: «باب النساء» الآن هم در مسجد النبی وجود دارد. بغل باب جبرئیل نوشته باب النساء. از این‌که باب النساء بوده، پیداست زن‌ها هم مسجد می‌رفتند. 

سنگر محله: بحث تاریخ شد، درباره ارتباط برنامه‌های مسجد و سیاست هم...

در تاریخ یک چیزی هست که شما آن را نشنیده‌اید. آمدند گفتند: در مسجد می‌نشینند و حرف‌های سیاسی می‌زنند! می‌گویند: چی شد در غدیر خم بعد از پیغمبر بنا بود علی باشد؟! چه‌طور شد ما گول خوردیم؟! یعنی چه؟ ما رفتیم کربلا و امام حسین را کشتیم؟! چی شد؟! پس این آیه «اهل بیت» چی شد؟ آمدند به خلیفه گفتند: مردم بعد از نماز مغرب حرف‌های سیاسی می‌زنند! گفت: در مسجد را ببندید. این‌که بعد از نماز عشاء در مساجد را می‌بندد، ریشه تاریخی‌اش این است که جلو حرف سیاسی گرفته شود. الآن هم اگر در مسجد حرف سیاسی زده شود و درش را ببندند، این‌ها در خط آن‌ها هستند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی